June 1. Story of the Day: Alouette

I remember singing this song in school, as I am sure many of you did, but we never learned the English words: it's actually rather gruesome, as you will see below. This is a French-Canadian song, and I've included the French lyrics below, along with an English translation of the culmination at the bottom. You can find out more about the history of the song at Wikipedia.

I do not have a classification for this song because it is not a folktale, and it is also not a folksong that is included in the Roud index. Eventually I hope to make my own classification system based on different ways of building the chains and series, and this song is a perfect example of a cumulative series based on body parts.

Looking for more? Click here for previous Stories-of-the-Day.


ALOUETTE


(found at Homeschool Ways)


Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

Je te plumerai la tête.
   Je te plumerai la tête.
Et la tête! Et la tête!
Alouette! Alouette!
A-a-a-ah
Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

Je te plumerai le bec.
   Je te plumerai le bec.
Et le bec! Et le bec!
Et la tête! Et la tête!
Alouette! Alouette!
A-a-a-ah
Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

Je te plumerai les yeux.
   Je te plumerai les yeux.
Et les yeux! Et les yeux!
Et le bec! Et le bec!
Et la tête! Et la tête!
Alouette! Alouette!
A-a-a-ah
Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

Je te plumerai le cou.
   Je te plumerai le cou.
Et le cou! Et le cou!
Et les yeux! Et les yeux!
Et le bec! Et le bec!
Et la tête! Et la tête!
Alouette! Alouette!
A-a-a-ah
Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

Je te plumerai les ailes.
   Je te plumerai les ailes.
Et les ailes! Et les ailes!
Et le cou! Et le cou!
Et les yeux! Et les yeux!
Et le bec! Et le bec!
Et la tête! Et la tête!
Alouette! Alouette!
A-a-a-ah
Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

Je te plumerai les pattes.
   Je te plumerai les pattes.
Et les pattes! Et les pattes!
Et les ailes! Et les ailes!
Et le cou! Et le cou!
Et les yeux! Et les yeux!
Et le bec! Et le bec!
Et la tête! Et la tête!
Alouette! Alouette!
A-a-a-ah
Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

Je te plumerai la queue.
   Je te plumerai la queue.
Et la queue! Et la queue!
Et les pattes! Et les pattes!
Et les ailes! Et les ailes!
Et le cou! Et le cou!
Et les yeux! Et les yeux!
Et le bec! Et le bec!
Et la tête! Et la tête!
Alouette! Alouette!
A-a-a-ah
Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

Je te plumerai le dos.
   Je te plumerai le dos.
Et le dos! Et le dos!
Et la queue! Et la queue!
Et les pattes! Et les pattes!
Et les ailes! Et les ailes!
Et le cou! Et le cou!
Et les yeux! Et les yeux!
Et le bec! Et le bec!
Et la tête! Et la tête!
Alouette! Alouette!
A-a-a-ah
Alouette, gentille alouette,
Alouette, je te plumerai.

~  ~  ~

I will pluck your back.
   I will pluck your back.
And your back! And your back!
And your tail! And your tail!
And your legs! And your legs!
And your wings! And your wings!
And your neck! And your neck!
And your eyes! And your eyes!
And your beak! And your beak!
And your head! And your head!
Lark! Lark!
O-o-o-oh
Lark, nice lark,
Lark, I will pluck you.




CHAIN: head - beak - eyes - neck - wings - legs - tail - back



No comments: